دانستنی هایی در مورد جوراب

جوراب آدورا

 

دانستنی هایی در مورد جوراب موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در نگاه اول نظر اکثریت نسبت به جوراب به فصل زمستان و ضرورت پوشیدن جوراب های ضخیم و پشمی برمی گردد.

می توانیم در مورد جوراب ساعت ها صحبت کنیم، این پوشش نسبتا ساده، محاسن و فواید زیادی برای محافظت از پاها و همچنین بدن دارد.

پوشیدن جوراب را با کفش های ورزشی و کتانی ترجیح می دهم. با کفش های پاشنه بلند نمی توانم جوراب بپوشم، چون باعث لیز خوردن پا بر روی کفش می شود.در مورد جوراب و مدل های متنوع آن اطلاعات چندانی ندارم.

همچنین جملاتی از این قبیل:

هنگام خرید به زیبایی شکل و ظاهر جوراب بیشتر از جنس آن اهمیت می دهم.کودک من از پوشیدن جوراب فراری است. کاش می شد جوراب ها را دیر به دیر شست. جورابی که بو و لکه و کثیفی را به خود جذب نمی کند، بهترین جوراب است.

همه ما با این نظرات و جملاتی از این قبیل آشنا هستیم. فواید جوراب در اکثر مواقع به چشم نمی آید چون یاد گرفته ایم نسبت به این پوشش دقت چندانی به خرج ندهیم.

ادامه مقاله را با تعریفی از جوراب ادامه می دهیم. جوراب پوشاکی بافته شده از نخ، نایلون یا کاموا است که برای پوشاندن پا از آن استفاده می شود. دانستنی هایی در مورد جوراب موضوعی نسبتا ساده ولی در عین حال جذاب است که در ادامه مطلب پیرامون آن توضیحاتی ارائه می گردد.

بهتر است گذری کوتاه بر تاریخچه جوراب داشته باشیم.

تاریخچه جوراب یکی از موضوعات مرتبط با دانستنی های جوراب است. قدمت کهن ترین جفت جوراب به سال 300 تا 500 پس از میلاد، برمی گردد. کارگران و برده های یونان و مصر باستان جزو اولین گروه هایی بودند که جوراب های بلند می پوشیدند. بعدها استفاده از جوراب های ساق کوتاه در میان زنان رومی مرسوم گردید. همچنین در قرن هشتم میلادی یونانی ها جوراب هایی می پوشیدند که از موی حیوانات درست شده بود.

ورود جوراب های نخی

قرن نوزدهم زمان ورود جوراب های نخی به بازار بود. نخستین جوراب نایلونی در سال 1940 به بازار عرضه شد، همین امر باعث شد تا استفاده از جوراب های پشمی از رونق بیفتد. بعدها تغییرات غالب در مد باعث شد تا بانوان ساق جورابی ها را جایگزین جوراب کنند.

ویلیام لی

اولین ماشین کشبافی در سال 1589در انگلستان و توسط یک کشیش انگلیسی به نام ویلیام لی ساخته شد.

سوغات ناصرالدین شاه

در موضوع دانستنی هایی در مورد جوراب، تاریخچه اولین جوراب ها در ایران به سال 1306 ه.ش برمی گردد. زمانی که ناصرالدین شاه به کشور انگلستان سفر کرد، جوراب هایی را برای همسران خود به عنوان سوغاتی از شهرهای “براد فورد” و “برایتون” آورد، همین موضوع بعدها زمینه ورود جوراب به ایران را فراهم کرد.

از جوراب بافی دستی تا راه اندازی نخستین کارگاه جوراب بافی در ایران

اگر از مادربزرگ ها یا بزرگترهای دنیا دیده بپرسیم که بهتر است  برای فصل زمستان از چه جنس جورابی استفاده کنیم؟ به احتمال زیاد در جواب جوراب های پشمی را پیشنهاد می کنند. این جوراب ها  گرمای مناسبی به پاها می بخشند و از سردی و کرختی انگشتان پا جلوگیری می کنند.

دلیل این امر ترویج جوراب بافی در میان بانوان بود تا اینکه در سال 1333 نخستین کارخانه جوراب بافی راه اندازی شد. بعدها ماشین های جوراب بافی کامپیوتری با ورود به کارگاه ها تولید انواع جوراب را فراهم ساختند.

پایتخت جوراب جهان

شهر فورت پین یکی از شهرهای ایالت آلابامای امریکا می باشد که به پایتخت جوراب جهان لقب گرفته است. چون از هر هفت جوراب بافته شده در جهان یک جفت آن در این شهر تولید می شود.

#جوراب

#عمده فروشی

#تولیدی جوراب

#پخش جوراب

 

Visits: 39